Selain puasa wajib pada bulan
Ramadhan, syari`at Islam juga membuka peluang kepada siapa saja yang ingin
berpuasa di luar bulan Ramadhan dengan puasa sunnat. Puasa-puasa sunnat adalah
satu ibadah yang besar keutamaannya. Rasulullah s.a.w. bersabda, bahwa Allah
s.w.t. berfirman (Hadits Qudsi):
"Setiap amal manusia
adalah untuk dirinya kecuali puasa, ia adalah untuk-Ku dan Aku memberi ganjaran
dengan (amalan puasa itu)." (Rasulullah melanjutkan): "Demi Allah
yang jiwa Muhammad berada di tangan-Nya, bau mulut orang yang berpuasa adalah
lebih harum di sisi Allah dibanding wangian kasturi." [Shahih: Dikeluarkan
oleh Muslim dalam Shahihnya, hadits no: 1151]
Selain hadits di atas,
terdapat banyak hadits lain yang menerangkan keutamaan puasa sunnat. Di antara
jenis puasa sunnat ialah puasa enam hari pada bulan Syawal.
Dalil Puasa Sunnah Enam
Syawal
Dalilnya ialah hadits
Rasulullah s.a.w.:
مَنْ صَامَ رَمَضَانَ ثُمَّ أَتْبَعَهُ سِتًّا مِنْ
شَوَّالٍ كَانَ كَصِيَامِ الدَّهْرِ (رواه مسلم)
“Barangsiapa yang telah
berpuasa Ramadhan dan kemudian dia mengikutkannya dengan puasa enam hari dari
bulan Syawwal, maka dia seperti orang yang berpuasa selama satu tahun.” [Shahih: Dikeluarkan oleh
Muslim dalam Shahihnya, hadits no: 1164]
Darajat Hadits Puasa Sunnat
Enam Syawal
Hadits yang menjadi dalil
puasa sunnat enam hari di bulan Syawal adalah shahih sebagaimana yang
diriwayatkan oleh Imam Muslim dalam kitab shahihnya. Ada segelintir
orang yang meragukan kesahihan hadits ini. Keraguan tersebut adalah sia-sia
kerana hadits ini diriwayatkan dari beberapa sahabat dan memiliki banyak jalan
periwayatan. Syaikh Abdullah bin Abdul Rahman al-Bassam menjelaskan:
"Hadits ini nyata
keshahihannya, ia datang dengan tiga jalan periwayatan selain jalan di atas
(yang dikemukakan oleh Imam Muslim). Ia juga diriwayatkan oleh Ahmad, Abu Daud,
al-Tirmizi dengan tiga wajah (yang berlainan) sehingga dikatakan: Sesungguhnya
ia adalah hadits mutawatir. Ini kerana al-Dimyathi telah menghimpun semua jalan
periwayatan hadits ini dan sanadnya dari dua puluh orang perawi, kebanyakan
mereka hafiz dan thiqat." [ Taudhih al-Ahkam min Bulugh al-Maram(Maktabah
al-Asri, Mekah, 2003), jld. 3, ms. 533]
Hukum Puasa Sunnat Enam
Syawal
Hukumnya adalah sunnat
sebagaimana jelas Syaikh Abdullah al-Bassam: "Disunnatkan berpuasa enam
hari (dibulan Syawal), ini merupakan mazhab al-Salaf dan al-Khalaf serta jumhur
ilmuan, termasuklah Imam Abu Hanifah, Imam al-Syafi'e dan Imam Ahmad." [ Taudhih
al-Ahkam, jld. 3, ms. 533]
Kapankah Dimulakan Puasa
Sunnat Enam Syawal?
Puasa sunnat enam Syawal
paling awal dimulakan pada 2 Syawal. Ini kerana tanggal 1 Syawal adalah hari
Aidil Fitri dan kita dilarang berpuasa pada hari tersebut. Abu Sa`id al-Khudri
berkata: "Nabi s.a.w. melarang puasa pada hari (Aidil) Fitri dan (Aidil)
Adha." [Sahih: Dikeluarkan oleh al-Bukhari dalam Shahihnya, hadits no:
1991.]
Bagaimana Cara Melaksanakan
Puasa Sunnat Enam Syawal?
Syarat dan adab bagi puasa
sunnat enam hari dibulan Syawal sama seperti puasa wajib pada bulan Ramadhan.
Hanya saja ia boleh dilakukan dengan tidak berurutan atau terus menerus asalkan
jumlah enam hari sebelum berakhirnya bulan Syawal. Kerana Rasulullah s.a.w.
menganjurkan puasa sunnat enam hari ini secara umum tanpa memberi ketentuan
hari-harinya sehingga dipahami bahwa puasa enam tersebut boleh dilaksanakan
pada hari mana saja asalkan masih dalam bulan Syawal. Akan tetapi lebih afdhal
disegerakan pelaksanaan puasa enam Syawal berdasarkan keumuman firman Allah
s.w.t.:"Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik
untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (ke arah mendapatkan) Syurga
yang bidangnya seluas segala langit dan bumi yang disediakan bagi orang-orang
yang bertaqwa." [Surah Ali Imran 3:133]
Melaksanakan Puasa Sunnat
Enam Syawal Sebelum Mengqadha Puasa Ramadhan
Ada perbedaan pendapat di
kalangan para ulama, dibolehkan berpuasa sunnat enam Syawal jika seseorang itu
memiliki hutang puasa Ramadhan yang belum diqadhanya.
Pendapat Pertama:
Membolehkannya berdasarkan
dalil bahawa Aisyah radhiallahu 'anha pernah mengakhirkan hutang puasa Ramadhan
yang perlu diqadhanya hingga ke bulan Sya'ban yang akan datang. Aisyah berkata: "Aku
memiliki hutang puasa bulan Ramadhan. Aku tidak mampu mengqadhanya kecuali pada
bulan Sya'ban kerana sibuk (melayani) Rasulullah s.a.w.." [Shahih:
Dikeluarkan oleh Muslim dalam Shahihnya, hadits no: 1146 (Kitab al-Siyam,
Bab mengqadha puasa Ramadhan pada bulan Syawal). Dalam Shahih al-Bukhari,
hadits no: 1950, penjelasan "kerana sibuk melayai Rasulullah"
ialah penjelasan salah seorang perawi hadits yang bernama Yahya bin Sa`id.]
Para ilmuan yang
mengemukakan pendapat pertama mengambil kesimpulan bahwa tidak mungkin isteri
Rasulullah, yakni Aisyah, tidak melaksanakan puasa sunnat enam Syawal. Pasti
beliau melaksanakannya dan tindakan beliau yang mengqadha puasa Ramadhan pada
bulan Sya'ban menunjukkan dibolehkan berpuasa sunnat enam Syawal sekali pun
seseorang itu memiliki hutang puasa Ramadhan.
Juga karena mengqadha puasa
merupakan wajib muwassa' yaitu suatu kewajiban yang boleh
dilakukan dalam waktu yang luas dan tidak harus segera dikerjakan.
Pendapat Kedua:
Tidak boleh puasa Syawal
sebelum mengqadha puasa ramadhan. Hal ini berdasarkan hadits yang
menganjurkan puasa sunnat enam Syawal setelah melakukan puasa ramadhan. Hadits
tersebut berbunyi: "Barangsiapa yang berpuasa Ramadhan kemudian
dia mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal maka itu seperti berpuasa
sepanjang tahun."
Rasulullah s.a.w. mensyaratkan
"berpuasa Ramadhan" terlebih dahulu, kemudian barulah
"mengiringinya dengan enam hari dari bulan Syawal". Ini menunjukkan
puasa sunnat enam Syawal hanya dilaksanakan sesudah seseorang itu menggenapkan
puasa Ramadhannya. Jika ada puasa Ramadhan ditinggalkan, ia perlu diqadha
terlebih dahulu. Kemudian barulah diiringi dengan puasa sunnat enam Syawal.
Pendapat yang rajih (kuat)
ialah pendapat pertama kerana alasan mereka yang cukup kuat, hanya saja
sebaiknya seseorang segera membayar hutangnya sehingga ia segera terbebas dari
kewajiban yang dipikulnya.
Wallahu a’lam.
No comments:
Post a Comment